A tantárgy
Az anatómia, szövettan és fejlődéstan 2 célja az emberi test makroszkópos és mikroszkópos szerkezetének, valamint ezek alapvető funkcionális és fejlődéstani aspektusainak megismerése. A két féléves tantárgycsoport második része. Ebben a félévben az alábbi szervrendszerekkel foglalkozunk:
- reprodukciós rendszer: férfi és női nemi szervek
- hormonális szabályozás: endokrin szervek
- idegi szabályozás: központi és perifériás idegrendszer
- érzékszervek: látó- és hallórendszer, szaglószerv, ízérző
apparátus
A felsorolt témákon kívül ebben a félévben kerül sor a fejlődéstan oktatására, melynek keretein belül megismerkednek az ember egyedfejlődésének főbb szakaszaival, ill. ezek legfontosabb történéseivel.
Az egyes anyagrészek elsajátítását ebben a félévben is 14 előadás (heti 1x45 perc) és 7 gyakorlat (kéthetente 1x90 perc) segíti. A gyakorlatok egy része (4 alkalom) bonctermi gyakorlat, melyek során az oktató az előadáson elhangzott anyagrészekkel kapcsolatos struktúrákat demonstrálja részben formalinnal fixált emberi holttesteken, ill. szerveken, részben műanyag preparátumokon. A hallgatók emellett 3 alkalommal szövettani gyakorlaton vesznek részt, ahol megtanulják a fénymikroszkóp használatát, valamint tanulmányozzák azon szövetek/szervek szerkezetét, melyek gyógyszerészeti vonatkozása jelentős (az összes elméletben tanult szövet/szerv bemutatására idő hiányában nincs lehetőség). A szövettani gyakorlatok során a hallgatók egyénileg, oktatói segítséggel tanulmányozzák mikroszkóp alatt a preparátumokat.
- A jelenlétet a gyakorlatokon és előadásokon rendszeresen regisztráljuk, az elkerülhetetlen távollétek jogosságát pedig hiteles igazolás megkövetelésével ellenőrizzük. Az igazolható mulasztások számát a Pécsi OTE Tanulmányi és Vizsgaszabályzata tartalmazza. Mivel a tantárgy összóraszáma 28 (14 óra előadás + 14 óra gyakorlat), 4 óra (4x45 min.) hiányzás, mely lehet előadás vagy gyakorlat mulasztása egyaránt, igazolás nélkül is lehetséges (összóraszám 15%-a). Ha valaki 4 óránál többet hiányzik, igazolás ellenében a tantárgyfelelős dönti el, elfogadja-e a félévet, de 7 óránál több hiányzás (összóraszám 25%-a) esetén semmilyen körümények között nem fogadható el a félév, akkor sem, ha a hiányzások igazoltak.
- annak érdekében, hogy lépést tudjunk tartani a feszített tempót diktáló tematikával, az előadásokat és a gyakorlatokat pontosan kezdjük és fejezzük be. Az órákra való pontos érkezést a hallgatóságtól is megköveteljük. A késések számát nyilvántartjuk, 3 késés 1 hiányzást eredményez, ill. minden 15 percet meghaladó késés hiányzásnak min
sül.
Követelmények, számonkérések
-
Vizsgakövetelmények: a vizsga anyagát az előadásokon és a gyakorlatokon elhangzott ismeretek képezik. Az előadásdiák valamint a gyakorlatokon bemutatott struktúrák listája honlapunkról letölthetők. A tananyag elsajátításához az elektronikus jegyzetek mellett szükség van tankönyvekre is, melyek forgatása segítséget nyújt az előadásdián nem részletezett anyagrészek megértéséhez. (Az ajánlott tankönyvek listáját ld. alább.)
- A tantárgy számonkérése írásbeli vizsga formájában történik, melyre a vizsgaidőszakban, egy előre egyeztetett időpontban, az egyik előadóteremben kerül sor. A vizsgateszt 40 kérdést tartalmaz a félév anyagából. A tesztek ppt formában készülnek, a kérdéseket kivetítjük. Egy kérdés megválaszolására átlagosan 30-40 másodperc gondolkodási idc áll rendelkezésre. Mivel az egyes diákon átlagosan 3 kérdés szerepel, a diák kb. 2 percenként váltanak, a teszt hossza így kb. 30 perc. A teszt automatikusan fut, egy adott kérdésre nem lehet később visszatérni. A hallgatók válaszaikat a kiadott megoldólapokra írják. A tesztkérdések különfélék lehetnek, pl.:
- rövid kérdésekre adandó rövid válaszok
- anatómiai/szövettani ábrán megnyilazott képletek felismerése
- betűjelekkel ellátott kérdések/ábrák értelmezése, a megfelelő betűkombináció kialakítása
Minden kérdésre 1 pont kapható helyes válasz esetén, így összesen 40 pontot lehet szerezni. Elégséges eredményhez a kérdések min. 50%-ra kell helyesen válaszolni (20 pont). Az írásbeli vizsgára való felkészülést gyakorló tesztek segítik, melyek letölthetők honlapunkról.
Az utó- (B, C, ill. D vizsgák), ill. javítóvizsgák szóbeli vizsgák, melyek során 2 tételt húz a hallgató, és egy kb. 20 perces felkészülést követően kifejti az adott témakört, ill. megválaszolja a vizsgáztató által feltett kérdéseket. A szóbeli vizsga tételcímei megegyeznek az előadások címeivel. A sikeres vizsga feltétele mindkét tétel legalább elégséges eredménye. Amennyiben a vizsgázó a két tétel közül csak az egyiket tudja kielégítően megválaszolni, két lehetősége van a javításra (a vizsgáztató dönti el, a kettő közül melyiket kínálja fel a hallgatónak): vagy póttételt húz az adott tételcsoportból, vagy válaszol a vizsgáztató által feltett, a tételcsoportot érintő általános kérdésekre. Ha egyik tétel sem megy megfelelően, a vizsga természetesen elégtelen.
A tananyag elsajátításához a következő tankönyveket ajánljuk:
- Sétáló György, Rékási Zoltán, Tóth Pál: Humán anatómia, szövet- és fejlődéstan gyógyszerész hallgatók számára. Pécs, 2004.
- Donáth Tibor: Anatómiai Atlasz (ajánlott a makroszkópos anatómia elsajátításának képi segédleteként).
- Internetes segédanyag gyógyszerész hallgatók számára (szövettani ábrák, előadások kivonatai és illusztrációi; ajánlott főként a szövet- és fejlődéstan elsajátításának képi és szöveges segédleteként). (Folyamatos fejlesztés alatt.)
A `mélyebben` érdeklődők számára az orvoskari könyvtárban hozzáférhető irodalom:
- Szentágothai János, Réthelyi Miklós: Funkcionális Anatómia I-III. (makroszkópos anatómia, neuroanatómia, szövet- és fejlődéstan)
- Kiss Ferenc-Szentágothai János: Az ember anatómiájának atlasza I-II.
- Langman: Orvosi embryológia. Medicina Könyvkiadó Rt. Budapest1999. ISBN 963 242 035 7